Zdrowe Dęby Czerwonolistne zostały wycięte przy Moście Kolejowym. Drzewa w żaden sposób nie kolidowały z inwestycją kolejową. To skutek braku Standardów Ochrony Drzew.

panorama_most_01most_wycinka_1

Miasto nie założyło Programu Ochrony Drzew w Procesie Inwestycyjnym

Brak tego programu oznacza w praktyce zniszczenie zabytkowej alei drzew na całym Wybrzeżu

Ochrona drzew w procesie inwestycyjnym uczula projektantów na projektowanie infrastruktury naziemnej i podziemnej w sposób nie zagrażający drzewom. Wprowadza również zalecenia co do samego prowadzenie prac budowlanych na etapie realizacji.

Najważniejsza część układu korzeniowego drzewa znajduje się poza obrysem korony, zajmując obszar do 2 średnic korony, na głębokości tylko 40 cm. Prace ziemne prowadzone bez odpowiednich zaleceń powodują uszkodzenie korzeni i obumarcie drzewa. Takie uszkodzenia mogą nastąpić również w konsekwencji złego składowania materiałów budowlanych czy poruszania się maszyn budowlanych. Układ korzeniowy odpowiada za dostarczanie drzewu wody ale również tlenu. Oznacza to, że nieodpowiednie zagęszczanie nawierzchni ulic, będące procesem nawet tak prostego remontu jak wymiana chodnika może spowodować “uduszenie” i w konsekwencji obumarcie drzewa.
Program to również dobór odpowiednich materiałów budowlanych i wykończeniowych o odpowiedniej przezierności które pozwolą czerpać drzewu tlen i wodę w odpowiedniej ilości. To tylko niektóre z wielu aspektów które należy uwzględnić jeśli chcemy zachować drzewa w procesie inwestycyjnym

Dlaczego to tak bardzo ważne na Wybrzeżu. Remont zakłada wymianę kanalizacji, a więc ciężkie prace ziemne. Bez Programu Ochrony drzewa nie przeżyją.

Stowarzyszenie zaproponowało pomoc w pozyskaniu dofinansowania na ochronę drzew i wprowadzenie Standardów na Wybrzeżu JP2, i 22 Stycznia w kwocie 1.2 miliona euro.

Prezydent odrzucił możliwość skorzystania z tych środków przy realizacji inwestycji na wybrzeżu.

W naszej opinii jest to działanie trudne do pogodzenia z deklarowaną troską o dobro naszego miasta i jeszcze trudniejsze do wytłumaczenia. O tej sprawie będziemy informować szerzej w najbliższym czasie.

To Standardy Ochrony Drzew w Procesach Inwestycyjnych opracowane przez Fundację Ekorozwoju z Wrocławia, wraz z partnerami. Mogłyby one mieć zastosowanie przy projektowaniu przebudowy ul. Wybrzeże JP2 i ul. 22-go Stycznia. Przedstawiciel Zarządu Dróg Miejskich w Przemyślu odniósł się negatywnie do naszej propozycji. Ponowiliśmy tą prośbę składając pismo w kancelarii Prezydenta dnia 15.05.23. Bez odpowiedzi. W linku treść pisma.

Drzewa to czyste powietrze, mniej smogu, mniejszy hałas i przyjemny chłód w lecie. Ochrona drzew w procesie inwestycyjnym to również wymierne korzyści finansowe dla miasta.

Ekonomiczy aspekt wprowadzenie standardów

Standardy rekomendowane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( https://www.gov.pl/web/nfosigw/standardy-ochrony-drzew), ponadto aktualnie przy puli środków Unii Europejskiej na lata 2021-2027, obowiązuje kryterium DNSH tj. zasady horyzontalnej, polegającej na nieczynieniu znacznej szkody środowiski (ang. do no significat harm: https://www.rpo.pomorskie.eu/-/nowe-kryteria-oceny-projektow-realizowanych-w-fep-2021-2027-czyli-wypelnienie-zasady-dnsh#), co będzie kontrolowane przez Komitety Monitorujące przy Urzędach Marszałkowskich, oraz organizacje pozarządowe. Zatem kwestia stosowania Standardów staje się koniecznością dla beneficjentów wspomnianych środków. Im szybciej zapoznają się z zasadą DNSH i Standardami, tym potencjalnie będzie mniej problemów przy staraniu się o nie i realizowaniu potencjalnych inwestycji.

Założenia projektowe i priorytety Miasta mogą również budzić słuszne obawy że dojdzie do nadmiarowej wycinki drzew nadsańskiej alei.

Założenie projektowe

Założenie projektowe dla firmy Probud, to szersza droga i skrajnia, w wielu miejscach kolidująca z zielenią. Tych kolizji można uniknąć. Wymaga to zmiany założeń projektowych. Np. prowadzenia ścieżki rowerowej w pasie drogowym. Rozwiązanie jak najbardziej właściwe w wypadku deptaku, zgodne z najnowszymi tendencjami w projektowaniu DDR – dróg dla rowerów. Miasto nie zgadza się na to rozwiązanie. Stowarzyszenie monitoruje inwestycję. Jeśli miasto przedstawi projekt zawierający kolizje z drzewami pokażemy alternatywę rozwiązującą ten problem.

Miasto pokazuje projekty dopiero na etapie wydanego pozwolenia na budowę. To działanie ogranicza wprowadzenie jakichkolwiek zmian. Z tego powodu ryzyko wycinki drzew należy traktować jako wielce prawdopodobne.

Stan chodników jako powód wycinki drzew

Zarząd Dróg Miejskich argumentuje potrzebę usunięcia starych drzew niszczeniem chodników. Stowarzyszenie zwracało uwagę, że jest wiele programów gdzie są gotowe rozwiązania jak radzić sobie z ciągami pieszymi, drogami dla rowerów i system korzeniowym dojrzałych drzew. Miasta których zarządcy dbają o drzewa z powodzeniem znajdują sposoby na pogodzenie drzew i chodników. Ochrona przyrody jest obowiązkiem Miasta.

Obowiązki Miasta wynikające z Ustawy o Ochronie Przyrody

Dobre praktyki, troska o zasoby narodowe jakim jest przyroda i drzewa, w szczególności zaakcentowane w ustawie o ochronie przyrody, gdzie art. 4. mówi:
1. Obowiązkiem organów administracji publicznej, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych jest dbałość o przyrodę będącą dziedzictwem i bogactwem narodowym.
2. Organy administracji publicznej są obowiązane do zapewnienia warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych dla ochrony przyrody.