Na łamach Życia Podkarpackiego Prezydent odpowiadał na obawy mieszkańców miasta związane z inwestycją na wybrzeżu. Fakty podane przez Prezydenta wymagają komentarza.
Wywiad ukazał się w Życiu Podkarpackim 12 kwietnia 2023.
Pytanie dotyczące konieczności poszerzenia jezdni
Prezydent: “Założenia budowy jezdni o szerokości 5,5 – 6 metrów wynikają z przepisów Ruchu Drogowego i przyjętych założeń szerokości normatywnej dla dróg tej kategorii. Spełnienie tych wymagań w przyszłości może determinować możliwość pozyskania dofinansowania do realizacji tego zadania”
Według przepisów Ministra Infrastruktury droga klasy L (obecna klasa drogi na wybrzeżu), standardowo powinna mieć szerokość pasa 2.75 metra. Przy dwujezdniowej drodze daje to 5.5 metra. Ustawa pozwala jednocześnie ustalić szerokość jednego pasa na 2.25. Jest to rozwiązanie stosowane w celu uspokojenia ruchu. Jak najbardziej uzasadnione na wybrzeżu, gdzie do drogi przylegają – szkoły, przedszkola, place zabaw, dom kultury, skatepark, boiska. Będąc w zgodzie z przepisami Miasto mogło zaprojektować drogę na wybrzeżu o szerokości 4.5 metra.
Także poprzez zmianę założenia inwestycji Miasto mogło zachować drogę w obecnej szerokości. Jeśli zamiast przebudowy założono by przeprowadzenie remontu szerokość drogi pozostałaby nie zmieniona.
Szerokość 6 metrów nie wynika z przepisów, jak twierdzi Prezydent. Jest to konsekwencja pomysłu Miasta wynikająca z założenia odciążenie ulicy Grunwaldzkiej. Przepisy pozostawiają dużą swobodę w kwestii szerokości drogi. Miasto miało możliwość wyboru optymalnego dostosowanego do charakteru deptaku rozwiązania.
Obawy związane z planowanym odciążeniem ulicy Grunwaldzkiej
Prezydent: “Intencją przy projektowaniu rozwiązań drogowych jest uspokojenie ruchu drogowego, z jednoczesnym udostępnieniem przestrzeni mieszkańcom miasta, korzystającym z uroków spacerów nad rzeką. W żadnym wypadku nie jest planowana budowa arterii komunikacyjnej w tym miejscu.”
Tabela porównuje elementy inwestycji wpływające na komfort pieszych i rowerzystów. Porównanie dotyczy obecnie trwającej przebudowy ulicy 22 stycznia przy Moście Kolejowym.
Projekt Miasta |
Stan przed budową |
---|---|
Chodnik 2 metry.
|
Chodnik 4 metry.
|
Kolizyjne rozwiązanie.
Nierozdzielone, ścieżka, i chodnik. |
Chodnik i ścieżka rowerowa
rozdzielone pasem zieleni. |
Obniżenie drogi
dla samochodów ciężarowych |
Lokalny ruch bez
samochodów ciężarowych |
Na wizualizacji projekt Miasta i jego konsekwencje dla pieszych i rowerzystów. Według Prezydenta zmiany oznaczają “…uspokojenie ruchu drogowego, z jednoczesnym udostępnieniem przestrzeni mieszkańcom miasta…”
Kluczowe rozwiązania zaznaczone na poniższej wizualizacji są częścią pozwolenia na budowę. Detale, jak np. kolor, kształt barierek, czy ich umiejscowienie mogą się różnić w finalnej realizacji.
Most kolejowy widok w kierunku ulicy 22 Stycznia.
Obywatele zapytali dlaczego nie odbyły się konsultacje społeczne
Prezydent: “Miasto ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji i na tym etapie prowadzone są konsultacje z mieszkańcami. Należy zauważyć, że konieczność przebudowy tej drogi, a zwłaszcza budowy kanalizacji burzowej, wyszła od samych mieszkańców. Nie można więc powiedzieć, że miasto nie konsultowało sprawy przebudowy wyżej wymienionych ulic z mieszkańcami, skoro to na wniosek mieszkańców przygotowwana jest dokumentacja projektowa”
Odwodnienie ulic jest obowiązkiem miasta. Miasto nie dopełnia swoich obowiązków, więc obywatele od lat proszą o sprawnie działająca kanalizację. Upominając się o naprawę kanalizacji obywatele nie wnosili o zmianę charakteru wybrzeża. Odpowiedź Prezydenta pokazuje, że Miasto Nie rozumie idei konsultacji.
Przede wszystkim konsultacje nie odbyły się przed skierowaniem projektu przebudowy Wybrzeża do firmy Probud. Pierwszy etap tej inwestycji, czyli przebudowa drogi w okolicach Mostu Kolejowego również nie był konsultowany z mieszkańcami, a projekt ma już wydane pozwolenie na budowę. W praktyce oznacza to brak wpływu mieszkańców na kształt inwestycji.
Mieszkańcy zapytali w jaki sposób Miasto ma zamiar sfinansować tak dużą inwestycję
Prezydent: “Samorząd zamierza korzystać zarówno z funduszy rządowych, unijnych, jak i z środków własnych”
Sięgnięcie po środki Unijne jest związane z obecnością pewnych elementów w realizacji inwestycji. To przede wszystkim konsultacje, a w wypadku tej inwestycji programy Ochrony Drzew w Procesie Inwestycyjny. Uwzględnienie kwestii środowiskowych i społecznych jest niezbędne aby pozyskać dofinansowanie. W inwestycji na wybrzeżu brakuje tych elementów. Apelowaliśmy do prezydenta, o przeprowadzenie konsultacji i wprowadzenie ochrony przyrody argumentując, że nie tylko spowoduje to lepszy odbiór inwestycji, ale również zwiększy pulę dostępnych programów dofinansowania.
Ekonomiczny aspekt wprowadzenia standardów
Standardy rekomendowane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ( https://www.gov.pl/web/nfosigw/standardy-ochrony-drzew), ponadto aktualnie przy puli środków Unii Europejskiej na lata 2021-2027, obowiązuje kryterium DNSH tj. zasady horyzontalnej, polegającej na nieczynieniu znacznej szkody środowisku (ang. do no significat harm: https://www.rpo.pomorskie.eu/-/nowe-kryteria-oceny-projektow-realizowanych-w-fep-2021-2027-czyli-wypelnienie-zasady-dnsh#), co będzie kontrolowane przez Komitety Monitorujące przy Urzędach Marszałkowskich, oraz organizacje pozarządowe. Zatem kwestia stosowania Standardów staje się koniecznością dla beneficjentów wspomnianych środków. Im szybciej zapoznają się z zasadą DNSH i Standardami, tym potencjalnie będzie mniej problemów przy staraniu się o nie i realizowaniu potencjalnych inwestycji.
Mieszkańcy pytali dlaczego nie wykonano wizualizacji
Prezydent: “Jeżeli powstanie, to chętnie ją udostępnimy”
Wizualizacje które przedstawiają remont ulicy 22 Stycznia pod mostem kolejowym Prezydent poznał na pierwszym spotkaniu ze stowarzyszeniem MOST w marcu 2023. 24 marca 2023 Prezydent dostał pismo z podsumowaniem spotkania i ustaleniami dotyczącymi prezentowanych wizualizacji. Na spotkaniu Prezydent potwierdził że wizualizacja przebudowy 22 Stycznia przy Moście Kolejowym w zasadniczych założeniach, a więc obniżenie jezdni, poprowadzenie ścieżki rowerowej w jednym ciągu z chodnikiem, zwężane chodnika o 50%, wycięcia drzew są zgodne ze stanem faktycznym. Zmianom mogą ulec detale, jak kształt czy umiejscowienie barierek. Te wizualizacje prezydent znał przed wywiadem z 12 kwietnia 2023.